среда, 4 января 2017 г.

Чи схожі рослини. Старша група


         

Мета. Закріпити знання дітей про те, що рослини мають стебло, корінь, квітку. Дерева – корінь, стовбур, гілки, листя; окремі дерева мають квіти. Ознайомити з тим, що у листка є сонячна енергія, вона зберігається в ньому досить довго. Листок – джерело життя рослини. Вчити дітей спостережливості. Збагатити словник дітей словами – хлорофіл, гербарій. Виховувати бережливе ставлення до природи.
Матеріал: Листя клена, гербарій рослин екологічної стежини, таблиця дерева, де є стовбур, корінь, листя.

                                       Хід заняття

1. Науковий центр. Діти у мене в руках колекція рослин. Ця колекція рослин називається гербарієм. Давайте розглянемо цей гербарій. Які рослини тут знаходяться? (Гербарії рослин екологічної стежини) Тут є багато рослин, але вони всі різні, не схожі одна на одну. Але у них є щось спільне. А що саме?

Так, у кожної рослини є корінь, стебло, листя, цвіт, плід. Саме за цими ознаками ми відрізняємо рослину від іншого живого світу. Усі рослини Землі мають однакову будову: корінь – утримує їх у певному місці, живить рослину водою та поживними мінеральними речовинами з ґрунту. Стебло – тримає рослину над землею, спрямовує її до сонця і схожий на трубопровід, по якому від коріння до листя надходить волога. Листя рослини, хоч яку б вони форму мали, виконують дуже важливе завдання: випаровують зайву вологу і поглинають сонячне світло, переробляючи його на таку енергію, що допомагає рослині розвиватися. Листя також виробляє хлорофіл – речовину, за рахунок якої рослина росте і дужчає. Я бачу, що ви стомилися, давайте трішки відпочинемо.


Гра– «Я – дерево», (під музичний супровід).
Я дерево. Я росту у саду. Мої ноги – то коріння в прохолодній, пухкій землі. Моє тіло – міцний стовбур, мої руки – то гілки. Вони піднімаються до неба, відчувають сонячне тепло, вбирають його, воно розливається по сьому тілу. Я дерево. Я бавлюся з вітром, який гойдає мої гілочки. Я вмиваюся краплинами дощу і радію його прохолоді.

Діти, сядьте за парти (Діти сідають.) Колись давно англійський вчений Прістлі провів такий дослід: «На вікні, добре освітленому сонцем, він накрив скляним ковпаком мишу. Через кілька годин миша померла. А під другий ковпак він помістив гілочку м’яти. Під цим ковпаком миша жила». Чому? Як ви думаєте? Так, бо рослини очищають повітря. А колись, двісті років тому, це було справжнім дивом. Своїм дослідом вчений довів, що рослини очищають повітря. Давайте ми з вами розглянемо два листки клена: зелений та жовтий. Який зелений листок? (Пружний, тугий, міцний) А жовтий? (Тоненький, тендітний, аж просвічується).


А чому це так? (Бо зелений листок живе, а жовтий помирає) Що ви бачите на листку? (Він пронизаний прожилками) Для чого ці прожилки? (Щоб ними він міг воду пити, яка надходить із коріння). А ще зелений листок називають зеленою лабораторією. У ньому є маленькі зелененькі зернятка. Простим оком їх не помітити. Коли сонечко світить, ці зернинки ростуть, а потім розпадаються на маленькі часточки. А ті знову ростуть. Так розвивається листочок. А від цього і росте рослина (навесні, влітку).
Та крім зелених зернинок є в листку й жовті, у деяких – фіолетові, червоні зернини. Коли сонечко світить мало, то зелені зернини пропадають, залишаються жовті, червоні. Це восени.
Діти, скажіть: а чи дихає листок? Так листок вдихає вуглекислий газ, а виділяє кисень, який так потрібний всьому живому… Отже, листок називають сонячною коморою. Бо в ньому зберігаються сонячні промінці. За допомогою сонячної енергії рослина живе, квітне, плодоносить. Коли рослина помирає, то забирає енергію з собою. Давайте пригадаємо: з яких частин складаються рослини? З яких частин складається дерево? Яке значення має кожна частина у рослини, дерева? Що ж значить листок для рослини.

Перейдемо у центр зображувальної діяльності і кожен з вас намалює свою улюблену рослину або дерево. (Діти виконують завдання).

Комментариев нет:

Отправить комментарий