вторник, 10 января 2017 г.

Самостійне вишивання дітей старшого віку


Самостійне вишивання дітей старшого дошкільного віку неподільно
пов'язане з ручнакою працею. Ознайомлення з вишивкою й оволодіння
технікою вихователь планує в цьому віці на спеціальних заняттях. У зміст
роботи  з дітьми входить насамперед  ознайомлення з необхідними для
вишивання матеріалами : тканиною, нитками, голкою, наперстком тощо.
       Так , ознойомлюючи дітей з подільською вишивкою, вихователь
робить акцент на тому , що на Тернопільщині , наприклад , вишивали
бавовняними нитками і лише окремі елементи обводили кольоровими
нитками ,а на Поліссі для вишивання використовували лляні ,конопляні
 і шерстяні нитки . Особливий інтерес виникає у дітей , коли вихователь
пояснює вишивання на Галичини. Традиційно у цьому краї  поряд з
вищезгаданими матеріалами  використовувались зсукані сплетені нитки,
шовкові , срібні, золоті і металеві нитки, муліне, бісер, сап' ян, гудзики,
коралі, головки металевих цвяхів " бобрики " та ін.
        Вибір ниток залежав від сукна і полотна, на якому вишивали, а вибір
кольору - від мотивів і призначення  одягу. Так, червоний колір означав
квіти, любов, а зелений - зелені трави, голубий - чисте, безхмарне небо,
чорний - журбу, жовтий - достиглі в полі колоски. Кожний колір має своє
місце і призначення. Чорний, зелений, фіолетовий, жовтий - чолчвічі
кольори . Жінка носить лише голубий бережечок на сорочці, ромбики
в  ромбиках  ( у три ромбики ) у вигляді тризубця.Тризубець - родинний
амулет : справа батько, зліва - мати, а посередині - маленькі діти, яких
виховує родина.
         Білим кольором по білому вишивали як запоруку чистого духу і
здоров'я. Дітям вишивали тільки голубі ромби. По одягу читали долю
і вік дівчини.
          Далі вихователь детально планує розгляд і аналіз тих традиційних
тканин, на яких вишивали народні умільці в більшості регіонів України.
Це було домоткатне вибілене сонцем і водою лляне полотно, яким
славились українці далеко за межами держави. Для вишивки кептариків,
сердаків, кожухів використовували сукно, виченене хутро.
          Поряд з вишивкою майже в кожному регіоні України вироби
оздоблювали різними мережками. Дітям варто пояснити, що мережка
виконувала функції з'єднувального шва. Багаті і різні художні традиції
української вишивки. Ввони міцно пов'язані з давніми повір'ями,
звичаями й обрядами, багаті стародавні мотиви, своєрідними знаками -
символами, так званими оберегами.Саме вони повинні були оберігати
від злих духів, тому ними прикрашали одяг і для дорослих, і для дітей.
Має своє символічне глибоко традиційне значення і кожний знак на
вишивці.
        Створюючи орнамент, народні вишивальниці весь час  зверталися
 до природи,творчо осмислювали предмети і явища, їх барвистий колорит і
прагнули все відтворити у вишивці : прямі лінії символізували землю,
а хвилясті - воду, вертикальні хвилясті - двщ, а трикутники - гори, дві
схрещені лінії - блискавку, а ромб, коло чи квадрат - вогонь.
        Жіноча постать символізувала богиню життя , дерево з розлогими
гілками - родючість землі , птахи - настання весни , врожай , а кінь і олень
- благополуччя.
        Усвідомлюючи історичне минуле нашого народу , доцільно у старшому
віці розповісти дітям і про історію виникнення вишивки , її розвиток і
вдосконалення техніки спільно з розвитком держави загалом. Притаманність
кожному регіону своїх особливостей орнаменту, техніки і королиту дітям
слід пояснити також багатством і неповторністю природи. У старшому
дошкільному віці вихователь поступово готує дітей до сприйняття художніх
і технічних особливостей орнаменту різних регіонів України. Діти
розглядають у зв'язку з цим ілюстрації  у книжках , листівки , репродукції ,
альбоми зразків вишивки , святкових костюмів тощо , Вихователь може
також організувати  виставки таких робіт у кімнаті або в залі і постійно
спрямовує свою діяльність на розвиток художнього сприймання дітей .На
заключному етапі цієї роботи вихователь пропонує дітям з кількох
орнаментів скласти свій для оздоблення того чи іншого вибору з
урахуванням бажання дітей.
          Для того щоб самостійно передавала у вишивці свої враження про цей
вид народного промислу, вона повинна вміти вільно користуватися
відповідними засобами і знаряддями праці. Якщо художній досвід на
заняттях передають головним чином дорослі, то поза ними діти повинні
самостійно використовувати набуті знання і вміння. У тих випадках , коли
вихователь підтримує в дітей прагнення знову повернутися до вишивки ,
він намагається посилити інтерес , відчуття радості за самостійно виконану
роботу , продумати елементи ускладнення її змісту і форми .
           Пропозиції педагога не повинні бути настирливими і мають повністю
залежати від бажання дітей , змісту їхніх задумів, розвитку допитливості,
мотивів. Роботи , які виконують діти з власної ініціативи, є особливо
улюбленими і привабливими для дітей. Саме вони стимулюють дитячу уяву ,
активність і самодіяльність. Керуючи роботою дітей у години ручної праці ,
вихователь допомогає ім планувати роботу , уникати квапливості , доводити
задум  до кінця .Для цього педагогу варто попередньо поговорити з кожною
дитиною , з'ясувати задум кожної вишивки і техніку її виконання.
Вихователяві треба продумати , як допомогти кожній дитині  втілити
передбачений задум , адже він виступає як порадник , зацікавленний
майбутнім виробом , не диктує , як та що робити, а жваво обговорює з дітьми
етапи і хід роботи , техніку використання голки, наперстка, прийоми
безпеки.
       Зважаючи на те , що дошкільники часто не можуть відразу закінчити
свою роботу , їм протонують продовжити її наступного разу. Це дуже
важливо тоді , коли діти працюють самостійно кожен над своїм візерунком.
Вихователь включається у процес, спостерігає, аналізує, допомогає. Він
пропонує дітям придивитись до робіт один одного, щоб через наслідування
зміцнити інтерес і бажання дітей.
          У сприятливі пори року вишивання доцільно організовувати на
майданчику за столом під час прогулянки в другій половині дня.
           Вихователю слід мати на увазі, що не можно перетвррювати
захоплення дітей вишиванням поза заняттями  з ручної праці в
допоміжні форми роботи. Для художнього розвитку кожної дитини,
формування вмінь і навичок у тих, хто має добре вираженний інтерес
до вишивання, вихователь може організувати гурток " Умілі ручки " ,
тому що одних лише занять для розвитку відповідних нахилів і здібностей,
виховання стійкого інтересу і вміння вибирати на свій смак улюблену
справу не досить.
           Створюючи належні умови для вишивання, вихователь повинен
враховувати, що воно не обов'язкове для всіх, а приваблює лише тих,
хто любить це робити.
            Керівництво цією діяльністю вимагає від вихователя чуйності,
уваги до інтересів і задумів дітей, створення сприятливих умов для
розвитку їхніх творчих здібностей.






Комментариев нет:

Отправить комментарий