среда, 21 декабря 2016 г.

Дидактичні ігри з елементами ейдетики

                        
Дидактична гра ,, Прикрась ялинку ,,


( 3-4 роки життя )
Мета : продовжувати вчити дітей співвідносити форми різноманітних фігур , закріпити знання про кольори , активізувати у словнику іменники : ялинка , кульки , прикраси .
Хід гри :
Педагог пропонує дітям заповнити на ялинці порожні місця прикрасами відповідної форми . малюки виконують завдання , ,,прикрашаючи ,, ялинку до свята .

Дидактична гра ,, Веселі сніговички ,,
( 4-й рік життя )
Мета : Закріпити вміння дітей диференціювати кольори , форми й розміри предметів , розвивати зорову увагу ,ейдетичну пам *ять , дрібну моторику , активізувати словник дітей назвами кольорів , елементів одягу , виховувати бажання допомагати .
Хід гри :
Вихователь :Якось раз сніговики ,
Сніговики-хлоп'яки ,
На пргулянку збирались
Та при цьому радо грались .
Впали речі на підлогу –
Не знайдуть тепер нічого .
Де чий одяг , підкажи –
Сніговичкам допоможи !
Вихователь пропонує малюкам допомогти сніговичкам зібратися на прогулянку і знайти свої речі . Звертає увагу на колір ґудзиків сніговичків : за ним учасники добирають інші частини комплекті

Розвивально-дидактична гра
«Фігури в мішечку)» 


Мета: розвивати мислення, пам’ять, уважність, мовлення, ейдетичні здібності; вправляти в диференціації знайомих геометричних фігур та їх основних ознак; виховувати самостійність,цілеспрямованість; продовжити вчити правильно співвідносити кілька предметів з одним і тим самим геометричним зразком; закріпити в активному словнику дітей назви геометричних фігур ( круг, квадрат, трикутник, овал ).
Обладнання: пластмасові геометричні фігури (круг, квадрат,овал,трикутник); мішечок або торбинка з предметами круглої та овальної форми: овочі, фрукти, жолуді, шишки; маленькі прапорці ( квадратної і трикутної форми), кубики (квадратної форми)
Хід гри
Педагог розкладає на столі геометричні фігури. Діти по черзі дістають із мішечка різні предмети і кладуть їх поряд із геометричними фігурами, на які ці речі схожі. Спочатку це робить дорослий, а потім дошкільники виконують це завдання самостійно. Усі дії вихованці мають коментувати, називаючи геометричні фігури.
Гра закінчується тоді, коли всі предмети з мішечка буде розкладено на столі.

  
Розвивальна гра «Тактильні картки»
Мета: розвивати тактильну чутливість, закріпити вміння проводити обстежу вальні дії. Вчити диференціювати предмети, не бачачи їх. Активізувати мовлення дітей. Виховувати інтерес до навколишнього світу.
Обладнання: картки 10Х10 см зі щільного білого картону, на які наклеюються, пришиваються безпечні знайомі дітям матеріали ( макарони, манна крупа, хутро, рис, цупкий папір тощо ) – картки слід виготовити парами.
Хід гри
Діти обстежують картки, а потім під серветкою знаходять картку з такою самою поверхнею.

Розвивальна вправа «Килимки»


Мета: розвивати мислення, сприйняття, зорову увагу, ейдетичну пам’ять , дрібну моторику; учити дітей добирати деталі певних форм, кольору, візерунка; виховувати естетичний смак
Обладнання: паперові килимки з певним кольоровим та геометричним візерунком та отворами різних геометричних форм, додаткові деталі
Хід гри
Грати можна з 1-3 дітьми. Вихователь показує дітям ковдру (або килим ), говорить, що її погризли миші, і пропонує полагодити її. Він звертає увагу дошкільників на колір або візерунок килимів, пропонує подумати й підібрати саме ту деталь, якої не вистачає.

Розвивально-дидактична гра
«Складемо чайник»
Мета: розвивати мислення, пам’ять, уважність, мовлення, ейдетичні здібності; вправляти в користуванні зразком, зіставленні з ним окремих частин картинки; виховувати самостійність, цілеспрямованість; продовжити вчити дітей розділяти зображення предмета на частини, складати предмет із частин, визначати не лише форму цілого предмета, а й форму відрізаної частини малюнка.
Обладнання: малюнок із зображенням чайника, картки із зображеннями частин чайника ( корпус, носик, ручка, кришечка ).
Хід гри
Вихователь розглядає з дітьми малюнок із чайником та обговорює, з яких частин складається чайник. Потім він пропонує учасникам скласти чайник із частин. Вихованці послідовно добирають корпус, ручку, носик і прикладають усі частини одна до одної.

Дидактична гра
«В гостях у Попелюшки»
Мета: вчити дітей переказувати казку , опираючись на допоміжні предмети. Розвивати увагу, пам’ять, образне мислення, творчу уяву, ейдетичне сприйняття. Збагачувати лексичний запас, розвивати зв’язне мовлення.
Обладнання: декорована іграшкова карета, предмети одягу , побуту, власного користування, іграшкові овочі, тварини.
Хід гри
Вихователь розповідає казку, використовуючи допоміжні засоби. Діти уважно слухають, запам’ятовують використані предмети. Потім, спираючись на них, відтворюють текст казки.

Дидактична гра
«Запам’ятай і домалюй”
Мета: розвивати зорову пам’ять, увагу, ейдетичні здібності, творчість, дрібну моторику рук, образне мислення.
Обладнання: картки 15 на 6 см з білого картону із зображенням предмета та схожої на нього фігурки.
Хід гри
Діти роздивляються картки. Запам’ятовують фігурки, що намальовані поряд з предметами. Завдання: згадати і намалювати фігурки, які відповідають кожному з предметів.


Дидактична гра
« Перебери квасолю»
Мета: вчити дітей порівнювати квасолю за кольором, розміром, використовуючи тактильне сприйняття. Розвивати дрібну моторику рук, увагу, старанність.
Обладнання: ємкості з квасолею різного виду, тарілочки для змішування бобових.
Хід гри
Для гри обирається 2 дитини. Кожному в тарілочках змішується квасоля двох видів. Завдання: перебрати бобові, помістивши їх у відповідні ємкості. Виграє той, хто перший виконає завдання. Можна провести гру з ускладненням: використати декілька видів квасолі або залучити до гри по парі дітей для змагання.

Асоціативний зв'язок за кольором
Мета: вчити підбирати слова за колірною асоціацією, використовуючи картинки підказки та кольорову плямку.
Ігрові завдання: вихователь показує кольорову плямку. Дітям роздає предметні картинки. Завдання кожної дитини назвати або знайти колір та підібрати картинку до заданого кольору (синій, жовтий, червоний, зелений, коричневий, білий).

«День народження ляльки»
Мета: розвиток пам'яті, уваги, соціальних навичок.
Матеріал: 4—5 іграшок (тварини й люди), лялька, іграшкові столик і стільці за кількістю ляльок і тварин, іграшковий чайний сервіз.
Хід гри:
Вихователь повідомляє дитині, що в ляльки Олі день народження і незабаром прийдуть гості вітати іменинницю. Дитина повинна пригощати чаєм, звертаючись до кожного гостя на ім'я. Ведучий показує іграшки й говорить, як їх звуть. Дитина накриває на стіл, саджає гостей, пригощає їх чаєм і звертається до них на ім'я.
Гру можна ускладнювати, поступово збільшуючи кількість гостей до шести-семи.

«Асоціації».
Мета: розвивати мислення, образну пам'ять, увагу, мовлення.
Матеріал: предметні малюнки, піктограми, частини предметів.
Хід гри:
Вихователь пропонує дітям відгадати слово-секрет, яке вона задумала. Щоб дітям було легше його відгадати, педагог пропонує підказку про заданий об'єкт чи явище. Вже з першої підказки діти намагаються відгадати слово-секрет, висловлюючи різні припущення.
Наприклад:
1) жива істота; 1) нежива істота;
2) дика тварина; 2) предмет меблі;
3) має гострі зубки; 3) зроблений з дерева;
4) має маленький хвостик; 4) має спинку, ніжки, сидіння;
5) узимку білий, улітку сірий. (Заєць) 5) на ньому можна відпочити…

«Чарівний мішечок»
Мета: вчити дітей простим способам маніпуляції з предметами, вчити дітей добирати о бєкти за тактильним відчуттям; закріплення кольорів, величин та геометричних фігур; розвивати ейдетику у дітей, повагу один до одного; виховувати увагу, пам ять, розуміння словесної вказівки.
Матеріал: чарівний мішечок, кубики великі, малі різної структуру ( м які та тверді), іграшки 2 штуки.
Хід гри
Показуючи мішечок вихователь розповідає що в мішечку можуть бути іграшки. Вихователь пропонує подивитись, що в мішечку він пропонує діткам самим діставати іграшки по черзі один за одним.Коли дитина дістала іграшку з мішечка вихователь просить дитину показати іграшку чи кубик діткам та розповісти про неї.
Вони уважно роздивляються те що дістали, називають його, визначають яка це річ тверда чи м яка, називають його колір та величину.
Після того яке всі кубики дістали роздивились та розповіли про них вихователь просить зложити їх в мішечок щоб пограти у дуже цікаву гру.
Коли іграшки та кубики зложені в мішечок вихователь пропонує погратись, але перед цим пояснює та показує правила гри.
Вихователь пропонує діткам з закритими очима діставати та називати іграшки. Це гра в якій граються по черзі. Зав язуються очі дитині та дають їй у руки мішечок з іграшками, дитина за словесною вказівкою засовує руку до мішечка та шукане ту різ яку назвав вихователь або хтось із дітей.
Дитина повинна знайти та витягти ту іграшку або кубик який назвали, діставши цей предмет дитина повинна назвати та описати його ( форму, колір, тактильне відчуття, розмір).
Під час гри вихователь допомагає тим діткам які не впорались, або не зовсім впорались зі своїм завданням.Коли всі діти пограли у гру вихователь це раз нагадує що було у мішечку та яке воно було.
Гра проводитись підгрупою дітей із 4-5 дітей, триває гра 10 -15 хвилин.

Розвивальна гра : Вправні дослідники.
( 5 - 6 рік життя)
Мета:розвивати мислення, пам'ять,уважність,ейдетичні здібності; виховувати цілеспрямованість;збагатити словник дітей; закріпити навички обстеження.
Обладнання: набір предметів з упізнаваними якостями ( м'яч, пірамідка, кубик, цукерка на паличці тощо. )
Хід гри:
Вихователь пропонує дитині разом із ним стати дослідником,і розглянути певний предмет,почергово виділяючи в ньому яку-небудь властивість,ознаку,особливість у порівнянні з іншими предметами. Потрібно назвати предмет, сказати про його призначення, основні ознаки: колір, форму, розмір, який він на дотик, на запах, на смак; із чого його зроблено; на що схожий, на що не схожий, від яких предметів відрізняється. Також учасник розмірковує над тим, що станеться, якщо кинути предмет у воду, ударити по ньому, підкинути тощо.

«Постановка звука С »
( 5 - 6 рік життя)
Мета: навчати правильно вимовляти ізольований звук [С], закріпити зв’язок між звуком та літерою С .
- Розвивати артикуляційну моторику, мовленнєве дихання, фонематичні процеси (сприймання,уявлення), творчу діяльність, асоціативне мислення.
- Виховувати інтерес до логопедичних занять.
Матеріал: альбом « Слухняний язичок», піктограми, тематичні таблиці,магнітна абетка,натуральні фрукти, предметні картки до теми «Фрукти і ягоди», фішки-квадратики, логопедичні зонди, індивідуальні дзеркальця.
Хід заняття

Розвиток асоціативного мислення.
Вправа «Кольорові асоціації».На дошці піктограми фруктів та ягід (слива, виноград, ожина, смородина). Діти дають відповідь на запитання.
Про який колір ви подумали? Відповіді дітей
Вправа «Смакові асоціації». На дошці піктограми фруктів та ягід( вишня, лимон, груша, яблуко).Діти дають відповідь на запитання.
Який смак ви відчули дивлячись на вишню, лимон, грушу, яблуко? Відповіді дітей.
В словах: синій, солодкий, кислий чути свист, сичання. Сьогодні ми будемо вчитися правильно вимовляти звук [С] . Звук[С] позначається літерою С ( на дошку прикріплюється літера С).

Розвиток мовленнєвого дихання.
Вправа «У саду».
Кожен з нас відчути рад
Духмяний ягід аромат.
Діти глибоко вдихають аромат фруктів, ягід і сильно видихають через рот. Вправу виконують 3 рази.

Артикуляційні асоціації.
Діти уважно розглядають символ-картки із зображенням конкретних предметів та виконують певні рухи, положення органів артикуляційного апарату.

Артикуляційна вправа «Жабки» ( на символ-картці зображені жабки). Запитання : « Про яку артикуляційну вправу ви подумали?». Відповідь дітей. Діти пригадують правильне виконання вправи та виконують її. Аналогічна робота проводиться із наступними вправами.Посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а потім розслабити їх (виконати 3 рази).

Артикуляційна вправа « Лопата» Широкий розслаблений язик злегка висунути із рота й покласти на нижню губу. Утримувати: 1-2-3-4-5 (виконати 3 рази).

Артикуляційна вправа «Гірка» Відкрити широко рота. Широким язиком упертися в нижні передні зуби. Щільно притиснути бокові краї спинки до корінних зубів. Розслабити. Рахунок: 1-2 (виконати 3 рази).

Артикуляційна вправа «Чистимо зуби» Відкрити рота. «Почистити» язиком нижні зуби з внутрішнього боку, роблячи повільні рухи вверх – вниз. Рахунок: 1-2 (виконати 3 рази).

Постановка звука [ С ]. Якщо звук не викликається за наслідуванням, то запропонувати дитині просунути язик між верхніми і нижніми різцями та подовжено вимовляти звук [ С ] у міжзубному положенні. Далі кінчиком шпателя або спеціальним зондом треба натиснути на кінчик язика і завести його за нижні різці. Не виймаючи зонда, продовжувати вимовляти протяжно звук , злегка розтягуючи губи у посмішці.

Опис артикуляції звука[ С ].

Губи під час вимови набувають положення наступного голосного.Зуби зближені на відстань приблизно в 1 мм.Кінчик язика упирається в нижні зуби.Спинка язика вигнута, й посередині утворюється рівчачок.Бокові краї язика прилягають до внутрішньої сторони верхніх кутніх зубів.Холодний струмінь повітря, що видихається, проходить по середині язика.Голосові зв’язки розімкнені і не вібрують. Діти вимовляють звук [С], контролюють положення органів артикуляції перед дзеркальцями.

Фонетичні асоціації.

Гра - звуконаслідування « Озвуч картинку». Дітям роздаються піктограми різних предметів, явищ ( кулька, шина, вуж, кран, вітер, насос) і рекомендується відтворити відповідний звук.

- Як свище повітря із повітряної кульки? Відповіді дітей: с-с-с…

- Як свище повітря із проколотої шини?
- Як свище вода із крана?

- Як сичить вуж?

- Як свище вітер?

- Який звук створює насос?

Розвиток фонематичного сприймання, уявлення.

Гра « Впіймай звук [С]». Вчитель – логопед пропонує дітям уважно послухати приголосні звуки і плеснути в долоні лише на звук[ С ].

Гра «Збери врожай». Діти отримують набір предметних картинок із зображенням ягід та фруктів. Відбирають лише ті, в назвах яких «живе» звук [С].Закріплення зв’язку між звуком та літерою С. Графічні трансформації. Вправа « Відшукай літеру С у різних предметах». На малюнку зображено: місяць, бублик, ковбасу, вужа, свиню,колесо,скакалку. Діти шукають у предметах літеру С.

Розвиток уваги, мислення.

Робота із тематичними таблицями. Діти накривають фішками- квадратиками плоди лише синього кольору, лише солодкі, лише кислі.

Підсумок заняття.

- Який звук ми сьогодні вчились вимовляти?( Відповідь дітей).

- Як вимовляється звук [ С ]? Діти повторюють артикуляцію звука [ С ]


















2 комментария: