среда, 26 апреля 2017 г.

Дидактичні ігри з розвитку мовлення.старша група.


ЖИРАФА Й МИШЕНЯ
Мета:формування мовного подиху й правильної звуковимови.

Хід гри:
Дитина стоїть випрямлено, потім встає на коліна, піднімає руки вгору, тягнеться й дивиться на руки — вдих(«У жирафи зріст великий...»).Присідає, обхопивши руками коліна й опустивши голову, — видих із вимовою звука ш-ш-ш(«...А малий — у мишеняти»).Потім дитина йде й одночасно вимовляє:

Мишеня й жирафа — друзі,
Пішли разом погуляти.
У жирафи зріст великий,
А малий — у мишеняти.
(Повторити 6—8 разів.)


ЖАБКИ-КВАКОТУШКИ (вік — 4 роки)
Мета: розвиток координації зорового, слухового й моторного аналізаторів, формування правильного мовного подиху.
Матеріал: шнур, стільці.

Хід гри:
Посередині майданчика креслять велике коло або кладуть товстий шнур у формі кола. Усередині кола— «болото». Група дітей розташовується по колу, інші сідають на стільці, розставлені по один бік майданчика. Разом із дітьми, що сидять на стільцях, ведучий декламує:

Розчепіривши зелені лапки,
Доріжкою стрибають жабки.
Ква-ква-ква,
Доріжкою стрибають жабки.
Ква-ква-ква.

Діти, що сидять по колу, підстрибують, зображуючи жаб. По закінченні вірша діти, що сидять на стільцях, плескають у долоні (лякають «жаб»). «Жаби» стрибають у «болото»: перестрибують через межу й сідають навпочіпки, вимовляючи «ква-ква» із глибоким видихом.
Наприкінці гри ведучий просить дітей потягнутися, підвести догори руки, подивитися на них (вдих).

ПОЧАТОК, СЕРЕДИНА, КІНЕЦЬМета:розвиток фонематичного слуху — навчити дітей розпізнавати звуки й виділяти їх, визначати місце звука в назві предмета.
Матеріал:коробка з різними маленькими предметами, у назві яких чується один зі звуків (наприклад, «м» — і тоді в коробці лежать замок, гном, марка тощо). Коробка розділена на три частини (п — початок слова, с — середина, к — кінець). У міру засвоєння гри предмети замінюються картинками.

Хід гри:Дитина бере з коробки один із предметів, називає його вголос і визначає, де вона чує звук «м»: на початку, у середині або наприкінці слова. Потім кладе цей предмет до відповідного відділення коробки. При цьому дитина може й не знати букв, що символізують звуки.

ВОДИЧКА
Мета:розвиток мовного подиху (проголошення звука на одному видиху, протяжно), формування правильної вимови звука «с».
Матеріал:кран із водою, картинка із зображенням дітей, що вмиваються.

Хід гри:Дорослий відкриває кран із водою та звертає увагу дитини на те, як «співає» вода, щотече(с-с-с). Потім показує картинку із зображенням дітей, що вмиваються, і читає забавку:

Водичко, водичко,
Умий моє личко,
Щоб блищали вічка,
Червоніли щічки,
Щоб сміявся роток,
Щоб кусався зубок!
Дорослий разом із дитиною повторює забавку три-чотири рази й на закінчення гри пропонує малюкові «проспівати» пісеньку водички. Дитина співає «довгу пісеньку», тобто вимовляє звук «с» протяжно.

"Закінчи речення"(вживання складнопідрядних речень)

· Мама поклала хліб... куди? ( у хлібницю)
· Брат насипав цукор... куди? ( в цукорницю)
· Бабуся зробила смачний салат і поклала його... куди? ( в салатницю)
· Тато приніс цукерки і поклав їх ... куди? (у цукерницю)
· Марина не пішла сьогодні в школу, тому що... ( захворіла)
· Ми включили обігрівачі, тому що... (стало холодно)
· Я не хочу спати, тому що... ( ще рано)
· Ми поїдемо завтра в ліс, якщо... (буде хороша погода)
· Мама пішла на ринок, щоб... (купити продукти)
· Кішка залізла на дерево, щоб...(врятуватися то собаки)

"Порівняй предмети"
(на розвиток спостережливості, уточнення словника за рахунок назв деталей і частин предметів, їх якостей).

У грі можна використовувати як речі та іграшки, однакові за назвою, але відрізняються якимись ознаками або деталями, так і парні предметні картинки. Наприклад, два відра, два фартуха, дві сорочки, дві ложки і т. д.

Дорослий повідомляє, що в дитячий садок прислали посилку. Що ж це? Дістає речі. "Зараз ми їх уважно розглянемо. Я буду розповідати про речі, а хтось з вас про інше. Розповідати будемо по черзі".
Наприклад: Дорослий: "У мене ошатний фартух".
Дитина: "У мене робочий фартух".
Дорослий: "Він білого кольору в червоний горошок".
Дитина: "А мій - темно-синього кольору".
Дорослий: "Мій прикрашена мереживними оборками".
Дитина: "А мій - червоною стрічкою".
Дорослий: "У цього фартуха по боках дві кишені".
Дитина: "А у цього - один великий на грудях".
Дорослий: "На цих кишенях - візерунок з квітів".
Дитина: "А на цьому намальовані інструменти".
Дорослий: "У цьому фартусі накривають на стіл".
Дитина: "А цей одягають для роботи в майстерні".
"Хто ким був чи що чим було"
(активізація словника і розширення знань про навколишній).
Ким або чим раніше був курча (яйцем), кінь (лошам), жаба (головастиком), метелик (гусеницею), черевики (шкірою), сорочка (тканиною), риба (икринкой), шафа (дошкою), хліб (борошном), велосипед (залізом), светр (шерстю) і т. д.?

"Назви якомога більше предметів"(активізація словника, розвиток уваги).


Діти стають у ряд, їм пропонується по черзі називати предмети, які їх оточують. Назвавши слово - робить крок вперед. Виграє той, хто правильно і чітко вимовляв слова і назвав більшу кількість предметів, не повторюючись, і таким чином опинився попереду всіх.

Комментариев нет:

Отправить комментарий